Astorga. - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu Astorga. - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu

Astorga.

Door: Dimphy van de Sande

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

11 Juli 2012 | Spanje, Astorga

Halle allemaal, Nadat ik afgelopen zondag weer op de site geschreven had, ben ik de stad León ingegaan. Ik heb de kathedraal bekeken, die is zo ontzettend mooi door de prachtige gebrandschilderde ramen. En daar kwam ik weer de 2 dames uit den Haag en Zoetermeer tegen. Ik heb wat met hen gedronken, moest toen toch snel iets te eten zoeken, want de herberg van de nonnen zou om 21.30 uur sluiten.Dat is echt uitzonderlijk vroeg. Het was in de herberg strak geregeld. Dames en heren in gescheiden slaapzalen, je kreeg een bed toebedeeld en daar was geen discussie over mogelijk. Zo wilden 2 Amerikaanse vriendinnen een stapelbed samen, maar nee, de een lag in de ene hoek van de slaapzaal en de ander in de andere. Er waren wel mensen, van mijn generatie, die erg geconfronteerd werden met hun jeugdervaringen... Ik zocht een restaurant met een pelgrimsmenu. Dan krijg je 3 gangen en een karaf wijn voor gemiddeld 9 euro. En plotseling werd ik op mijn schouder getikt en daar stond weer een bekende die ook in zijn eentje een eetgelegenheid zocht. Dus dat was wel weer leuk. En toen sprinten om op tijd thuis te zijn, haha. De zusters hielden nog een korte bijeenkomst met pelgrimswens en daarna dus naar bed. In de damesslaapzaal waren nog enkele bedden vrij, maar de volgende morgen zag ik 4 Duitse jongens die buiten hadden moeten slapen... De gemeentelijk herberg was gesloten, dus deze herberg was de enige optie.
De volgende etappe volgens het boekje was 38 kilometer lang, met 2 herbergen, na 8 of na 22 kilometer. Dus 22 kilometer gelopen naar Villar de Mazarife. Het heeft bijna 3 uur geduurd om de stad en de voorsteden uit te komen, maar toen kwam ik gelukkig weer in de natuur, zonder asfalt. De route liep over een hoogvlakte met afwisselend onbebouwd en bebouwd land, zonnebloemen, heigebied. En heel veel vlinders. Echt heel mooi. De herberg in Villar de Mazarife, San Antonio de Padua, was echt fantastisch. Ligstoelen in de tuin, ruime slaapzaal en de mogelijkheid om een pelgrimsmenu te eten, 4 gangen, jawel. Heerlijk eten en mooi opgediend, echt genieten. Gisteren heb ik 16 kilometer gelopen naar Hospital de Orbigo en ik ben meteen naar de herberg San Miguel gegaan. Deze herberg had iemand me aangeraden en het was echt leuk. Zachte muziek, wierook en een schildersezel met vrij gebruik van verf. De gang hing vol met schilderijen van andere pelgrims en ik ben meteen begonnen. Ik vond het super leuk om te doen. Er bleek een vrouw uit het dorp Zeeland te zijn en met haar heb ik gegeten. In het dorp waren meer herbergen en daar bleken meer Brabanders te zijn. Vandaag ben ik naar Astorga gelopen en ik ben meteen naar de herberg gegaan waar ik 2 jaar geleden ook nieuwsgierig naar binnen heb staan gluren. Dadelijk ga ik natuurlijk opnieuw de kathedraal en het bisschoppelijk paleis, ontworpen door Gaudi, bekijken. De route liep ook vandaag weer door mooie natuur, echt genieten. Zowel vandaag als gisteren viel me op dat in de gebieden met akkerland een heel vernuftig irrigatiesysteem is aangelegd. Helder water stroomt door grote goten langs de velden en in de velden staan sproeiers. Alle gewassen zagen er echt heel fris groen uit. Het weer is heel goed, lekker zon, maar gelukkig niet heet. Daar ben ik wel heel blij mee.
Nou, dat was het weer voor nu. Bedankt voor al jullie leuke reacties, klus ze Mieke en Fridus, veel plezier voor allen die nu op vakantie gaan. Tot zover en tot de volgende keer, groetjes,
Dimphy.

  • 11 Juli 2012 - 14:06

    Gabriël:

    Ik krijg al blaren op mijn voeten als ik je verslagen lees, Dimphy, aan de andere kant maakt het me ook wel enthousiast om wie weet ooit ook nog eens .... Maar deze zomer (nou ja, zomer) doe ik het met een paar wandelingen. Ik zal aan je denken! Succes weer en blijf genieten.

  • 11 Juli 2012 - 15:15

    Ine:

    Hoi Dimphy
    Prachtig als ik lees over de mooie natuur, ik zou zo een paar km. met je willen meelopen......Barcelona staat op ons verlanglijstje,ooit wil ik gebouwen van Gaudi bewonderen. Rob had daar een prachtig boek van.Komt tijd komt raad.
    Zijn er ook veel zonnebloemen te bewonderen? Hier zijn ze weer te koop.
    Leuk he om steeds dezelfde mensen tegen te komen, vooral gezellige brabanders !!!!! Chauvinistisch zijn we natuurlijk wel he?
    gtoetjes Ine

  • 11 Juli 2012 - 15:40

    Lieke Van Santvoort:

    Dimphy, wat goed van je. We volgen je reis via jouw verslagen.In gedachten zie ik je steeds weer lopen met je rugzakje van 10 kg. Mijn rommel zou er vast niet ingaan. Wat een prestatie. Lieve groet van mij,Lieke en Gerard.


  • 11 Juli 2012 - 16:12

    Toos Van Heerebeek:

    Hallo Dimphy,
    Wat ongelooflijk knap dat je dit doet en volhoudt! Ik lees je verslagen steeds met veel plezier. Wij (de jongens en ik) zijn zondag teruggekomen uit Egypte en dat is toch een heel ander iets! Ik wens je nog heel veel inspirerende momenten. Hartelijke groeten van Toos

  • 11 Juli 2012 - 18:48

    Bernadette.:

    En weer lezen we met veel genot jouw enthousiaste verslag. We merken duidelijk dat jij iedere dag weer volop geniet. Veel leuke contacten, een prachtige natuur en op z'n tijd ook de rust en de stilte. Echt fantastisch hoe jij dit doet. Dimphie, wederom ''chapeau'' en veel succes!!!!! We kijken weer met veel plezier uit naar het volgende verslag!!!! Groetjes van ons.

  • 11 Juli 2012 - 19:37

    Hein:

    Dimphy,
    Als ik dit zo lees word jij steeds enthousiaster. Verder stel ik vast dat jij wel heel gedisciplineerd bent, rennen om om 21.30 uur binnen te zijn. Jos had alleen zijn eerste slaapje daar gedaan, de nacht had hij ook op straat doorgebracht. Deze week ben ik nog naar Jos op zoek geweest om hem in zijn eenzaamheid een maaltijd aan te bieden, maar Anta, die als een waakhond jullie huis in de gaten houdt wist mij te vertellen dat ook hij de wijde wereld in is. Graag horen wij straks nog jouw verhalen als jij weer in de Sparrenhoeven bent neergestreken, want het intrigeert mij wel, goede reis verder, ook van Liesbeth !

  • 11 Juli 2012 - 20:07

    Tjaard:

    Ha die Dimphy,
    Het verslag van jou doet mij denken aan non-tolerantie. En knap zoals jij daar mee omgaat. Dat kennen we in Nederland eigenlijk niet (meer). Het heeft ook z' n waardevolle kanten maar dan moet je niet in een Westerse maatschappij leven.
    Ik volg je met veel belangstelling.
    Veel liefs en het ga je goed, ook. Van Nens,
    Tjaard

  • 11 Juli 2012 - 22:48

    Tiny:

    We lezen je reisverslag met plezier; zo lopen we een stukje met je mee.
    Groet, Albert en Tiny

  • 12 Juli 2012 - 18:44

    Constance :

    Hoi Dimphy, je zult het vast al vaak gehoord hebben maar echt petje af dat je dit zo goed volhoudt.Je verhalen zijn erg leuk om te lezen en je krijgt n heel goed beeld hoe de omgeving en je tocht er uitziet. Mijn broer wil in het najaar de tocht per fiets gaan doen. Ik ga hem zeker vertellen over je ervaringen. Bij de fitness weer aan een paar dames deze link doorgegeven, dus nog meer mensen die je gaan volgen! Dimphy, heel veel succes met de rest van je reis. Liefs Constance

  • 12 Juli 2012 - 18:50

    Hoi Dimphy,:

    we zijn nu zelf op vakantie (in Noorwegen... geweldig) maar ik blijf je verslagjes lezen, zolang ik op internet kan. Het blijft een geweldige ervaring voor je om zo alleen, maar blijkbaar volstrekt niet eenzaam, op pad te zijn. Volgens mij zit je hoofd nu al vol ervaringen... zal nog lang duren voordat je alles hebt verwerkt.
    Geniet lekker door en blijf schrijven zodat wij ook blijven genieten.

    groetjes Marianne en Hans

  • 12 Juli 2012 - 22:45

    Marc En Annemarij:

    Hoi Dimphy, wat een mooie verslagen, dank je wel. Zo kom je steeds dichter bij je doel! Wij reizen binnenkort ook naar Spanje, de costa wel te verstaan; maar we doen ook nog 2 dagen Barcelona en een dagje Dali; Succes met het vervolg van je tocht!

  • 13 Juli 2012 - 09:55

    Rudie Uit Rosmaole:

    Dimphy, ik krijg de sterke behoefte om je samen met alle 'volgelingen' van je speelse ontmoetingen en (in)spannende avon(d/t)uren na je terugkomst in "Het Onze" uit te nodigen om op een daartoe geschikte lokatie uitgebreid je te mogen bevragen en ons te laten toelichten, met betrekking tot datgene waartoe je mij en hen hebt geinspireerd met je pakkende verslagleggingen. Wil je daar aan meewerken, als er door de 'medevolgelingen'ook prijs op wordt gesteld ? Het lijkt mij ook leuk om al deze mensen wat beter te leren kennen als vervolg op datgene wat er van hun hand in jouw weblog verschijnt. Heel veel liefs en weer bedankt voor de mogelijkheid om met je te mogen meeliften. Rudie xxx.

  • 13 Juli 2012 - 12:53

    Merlijn:

    Hoi mam! Wat een super lieve verjaardagskaart, heel erg bedankt, ik ben er heel blij mee! Het bedeltje heb ik aan een armbandje gemaakt die ik nu draag. Het was echt heel leuk om deze week te skypen, wat een mooi schilderij heb je gemaakt! En erg leuk om de muur vol pelgrimsschilderijen te zien, zoiets zouden ze in meer herbergen moeten hebben. Geniet er maar weer van deze week! Tot snel xxxxxxx

  • 13 Juli 2012 - 19:28

    Hannie Hoefnagels:

    Een paar jaar geleden volgde ik mijn collega hans die helemaal vanuit tilburg nar santiago is gelopen. Toen al dacht ik "dat wil ik ok ooit" . Een bezoek aan Taize 2 jaar geleden sterkte me daar nog verder in. En nu ik jouw verslagen lees weet ik dat ik Werk moet gaan maken van een pelgrimage! Dank voor je inspirerende vrrslaglegging.
    Geniet van het onderweg zijn! Hannie


  • 13 Juli 2012 - 22:17

    Eindelijk!!!!:

    Ha dympy,wat een inspirerend verslag ook ik krijg er zin in!!!!vol bewondering heb ik alles gelezen en vind het echt heel stoer.succes met alles en vind het leuk om op de hoogte te worden gehouden.liefs helena

  • 14 Juli 2012 - 19:29

    Marijke:

    Hoi Dimphy,
    Wat leuk om jouw verslagen te lezen! In de vakantie is de pc bij mij niet in beeld, maar sinds gisteren weer thuis zit ik weer op internet en lees ik weer mijn mail. En natuurlijk jouw verhalen! Ik kan me daardoor helemaal voorstellen hoe je daar in Spanje je routes loopt en aan je kost en slaapplaats komt. Sommige plaatsen uit je verhaal herkennen wij nu. Dat maakt jouw verhaal extra levendig voor ons.
    Wat mooi, al die verschillende mensen die je tegenkomt, en het gemak waarmee je je bij elkaar aansluit.
    Ik hoop dat je de volgende etappes met net zoveel plezier en enthousiasme loopt. Blijf schrijven, en wij blijven je volgen en meegenieten. Hartelijke groet, ook van Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Astorga

Dimphy

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 18788

Voorgaande reizen:

13 Juni 2012 - 30 November -0001

Voetreis naar Santiago

Landen bezocht: