Op pad naar het einde van de wereld. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu Op pad naar het einde van de wereld. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu

Op pad naar het einde van de wereld.

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

28 Juli 2012 | Spanje, Negreira

Hallo allemaal, Vandaag ben ik begonnen aan de tocht naar, zoals hier gezegd wordt, Fisterra. Wij noemen het Finisterre, naar het Latijnse Finis Terrae: het einde van de wereld, zoals in de oudheid gedacht werd. Gisteren heb ik de dag in Santiago doorgebracht. Ik heb de pelgrimsmis bezocht en had geluk: het grote wierookvat werd door de kerk geslingerd. Heel indrukwekkend hoe 6 mannen het gevaarte in beweging brengen en hoe het dan van noorden naar zuiden door het middenschip zwiert tot bijna aan het plafond. Ook trof ik een heleboel mensen die ik eerder op de Camino heb ontmoet en 's avonds hebben we met een groepje gegeten. Toen ik aankwam in Santiago had ik last van mijn heup. Maar de dag rust en even een goede pijnstilling hebben effect gehad: vandaag gelukkig weer helemaal over. Waar ik wel last van gehad heb vorige week zijn de alom bekende over de hele wereld voorkomende bedwantsen. Ze hebben me goed te pakken gehad. Je ziet veel mensen met rode plekken, zelfs in de Corsicaanse bergen komen ze voor! Het schijnt dat deze beestjes zich door onze reislust explosief verspreiden. Een paar dagen flinke jeuk is dan het resultaat.
De tocht door Galicië is heel bijzonder. Prachtige oude dorpjes, overal horreo's, veel paden door mooie bossen, oude holle weggetjes, weilanden... Het werd steeds drukker de laatste dagen voor Santiago. Zag ik de eerste weken slechts enkele andere pelgrims voor me, nu leek het soms of ik in de Vierdaagse terecht gekomen was. Veel groepen jongeren en schoolklassen ook. Maar dat is bekend, als je de laatste 100 kilometer loopt, krijg je ook de Compostela. Gelukkig heb ik geen enkele dag moeite gehad een slaapplaats te vinden. 's Morgens was het vaak wat nevelig, maar elke dag weer kwam de zon al snel. En het werd tegen de middag echt heet. En dat in Galicië...
De tocht naar Fisterra is ongeveeer 90 kilometer, de meeste boekjes verdelen het in 3 etappes. Ik ben van plan er 5 dagen over te doen. Ik vond de sfeer vandaag al heel anders. Het is opeens weer heel rustig, je ziet soms uren niemand, er zijn duidelijk minder barretjes onderweg en dus ook minder herbergen. De route is heel goed gemarkeerd met de vertrouwde gele pijlen en de schelpen, dus het is geen enkel probleem om de weg te vinden.
Vanavond was een jonge Amerikaanse een salade aan het maken en ze vroeg of ik met haar mee wilde eten. Gezellig en lekker! Morgen ben ik van plan ongeveer 20 kilometer te lopen en daarna nog 3 rustige dagen. Om dan aan het einde van de wereld, net als bij de Cruz de Ferro, iets achter te laten...
Tot zover weer en tot de volgende keer,
veel groetjes,
Dimphy.

  • 28 Juli 2012 - 21:25

    Ine:

    Hallo Dimhpy
    Go ik dacht dat je echt klaar was maar nee je plakt er nog even 90 km. aan vast.Goede oefening voor de 4 daagse volgend jaar. Dat is voor jou nu een eitje.
    Ja je ziet nog stees de meest fantastische landschappen.Heerlijk genieten van de stilte.
    Hier bij ons zojuist een regenbui die met bakken uit de lucht kwam.Morgen willen we met de caravan weg maar eerst eens zien.Vandaag naar Schiphol geweest waar we de dochter van Karel met het gezin hebben weggebracht,ze zijn definitief teurg naar Zweden.
    Jammer het was vaak gezellig.
    Veel sucees nog groet Ine

  • 28 Juli 2012 - 21:44

    Jolien,lijnie,GB,jarige Thijs En Lienie!!:

    hallo mamski,

    We zijn hier thijs zn verjaardag aan het vieren, het is hier nat maar gezellig! Succes met de laatste lootjes! Tot snel!! :D

    Xxxx

  • 28 Juli 2012 - 22:33

    Ger:

    Hoi Dimphy

    Weer een mooi verhaal. Mooi beschreven. Je krijgt een natuurlijk(in dubbel opzicht) beeld.
    Is de stilte na al die drukte niet even een zegen ? Of knelt ie omdat de contacten er dan
    een stuk minder zijn. Veel succes verder.

    Groetjes
    Ger

  • 28 Juli 2012 - 22:37

    Ron:

    En Dimphy dacht: ik ga maar eens een stukje wandelen. Nog 90km erbij. Je energie en enthousiasme zijn onuitputtelijk. Geniet van de laatste dagen. Hopenlijk met niet al te veel jeuk... Elly en Ron

  • 28 Juli 2012 - 23:31

    Henk En Marijke:

    Goede reis naar plek die vroeger 'het einde van de wereld" was. Wij hebben de laatste kilometers deze zomer ook gelopen en doorgelopen tot voorbij de vuurtoren waar de oneindige Oceaan begint. We hebben lang genoten van het uitzicht, de stilte maar ook de achtegelaten symbolen van de Pelgrimage door anderen. Succes!
    Marijke en Henk

  • 29 Juli 2012 - 00:35

    Jos Van De Sande:

    Juist terug van een gezellige verjaardag bij Mathijs waar Celine en Merlijn nog blijven slapen.
    Ja, Marijke en Henk, we kennen dat prachtige uizicht voorbij de vuurtoren over de oceaan ook. Ik denk dat daarom Dimphy dit nu niet wil missen. Prachtig, Dimph, er een mooi eind aan breien met nog 90 kilometer door onderandere de heerlijk geurende eucalyptis-bossen! Geniet maar van de rust en de mooie natuur deze dagen. Tot ziens in Santiago!!!

  • 29 Juli 2012 - 18:55

    An Willems:

    Hoi Dimphy,

    Ik ben jou uit het oog verloren omdat we zelf 3 weken in Italie zaten. Ik was blij verrast te lezen dat je je doel al hebt bereikt. Wat een prestatie! Proficiat! En je lijkt er geen genoeg van te krijgen... Ik ben benieuwd om jouw gespierde kuiten te zien!!!! Geniet nog!
    Groetjes, An

  • 30 Juli 2012 - 08:41

    Anneke:

    Fantastisch gedaan Dimphy!
    Heel veel plezier met je tocht naar het einde van de wereld.
    Dank voor al je prachtige verslagen. Ik heb ze met zeer veel plezier gelezen. Binnenkort hoop ik alles nog eens mondeling te horen.
    Anneke

  • 30 Juli 2012 - 09:47

    Jos & Leonie:

    We zijn net terug van een weekje Ardennen (zonder internet) en lezen jouw laatste berichten.
    Een diepe buiging uit respect en bewondering voor je prestatie is op zijn plaats: bij deze (zij het virtueel). Van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat. De Compostella bewonderen we graag in augustus, wanneer we elkaar weer zien.
    Het feit dat je je planning ruimschoots hebt gehaald zegt wel iets over je conditie en uithoudingsvermogen, hoewel we daar natuurlijk al mee bekend waren.
    Nu nog 'een laatste stukje' naar Cape Finistere, het einde der wereld en daarna zie je Jos (al kin je je afvragen wat het verschil zou kunnen zijn !).
    Hoewel we genoten hebben van je verslagen - en nog steeds genieten - horen we te zijner tijd de verhalen en details graag 'live' van je en zijn we ook benieuwd naar de foto's, die je ongetwijfeld hebt gemaakt.
    Succes met de laatste paar (90 !!!??) kilometers en behouden thuiskomst.

    Groet

    Leonie en Jos

  • 30 Juli 2012 - 10:43

    Arthur Kuilboer:

    Nou Dymph, ik meende dat je er al genoeg kilometers op had zitten maar daar plak je dan gewoon nog even 90 bij. Ik be benieuwd of je ook nog een stuk van de terugweg neemt voor Jos je komt ophalen. Lijkt me heel leuk om elkaar dan weer na zoveel weken te treffen met ieder de eigen verhalen.
    Ik hoop je na terugkeer snel weer eens te zien en spreken. Tot dan en een behouden terugkeer gewenst samen.

  • 31 Juli 2012 - 12:59

    31 Juli 2012:

    Hallo Dimphy,
    Prachtige beschrijvingen geef je van wat je ziet, eet, ruikt, voelt. Ik heb aan je gedacht, wij zaten in midden/west Spanje. Erg eenzaam ben je niet geweest heb ik de indruk. Als je straks klaar bent kun je misschien niet eens meer aarden in ons klimaat. Een prettige voortzetting en geniet. Groetjes Cobine

  • 31 Juli 2012 - 23:24

    Mariet:

    Dimphy,

    Wij haddden ook bijna geen bereik met internet en lees nu pas je verslagen van de laatste paar weken.
    Wat een prachtige verhalen, je hebt echt een fantastische ervaring meegemaakt en we horen graag je live verhalen op de eerste bijeenkomst.
    Nog een paar fijne dagen en een heerlijk weerzien met Jos.
    Mariet

  • 03 Augustus 2012 - 13:27

    Wendela:

    Hoera, wat heerlijk, je hebt het gehaald! En tegen de tijd dat ik dit lees (nu 3 Augustus) zit je waarschijnlijk al in Finisterre, of je komt er net vandaag aan. Ik ben wel jaloers hoor! Hier in Nederland is 't maar saai, hoewel we er prachtig weer bij hebben. Ik heb de film waar we over gehoord hadden (El Camino/ The Way) gisteravond gekeken. Er komen zoveel herkenbare plekken in de film voor, zelfs een aantal herbergen herkende ik terug... toen kreeg ik wel verschrikkelijke heimwee (terwijl ik thuis ben... heimwee naar een plek die niet thuis is) en zijn er wat traantjes gevloeid. 't is een prachtige film, kijken als je terug bent, aanrader! 25 Juli ben ik in Utrecht naar de Dag van St.Jacob geweest, georganiseerd door 't genootschap. We hebben erbij mogen zijn terwijl de Jacobsklok in de Jacobikerk geluid werd, door het klokkenluidersgilde. Daarna was er in een andere kerk een voordracht-avond, waarbij enkele mensen uit hun reisverhalen voorlazen, en er trad een koor op dat Camino-liederen zong. Als ik dan niet in Santiago kan zijn, dan maar zo, en dat was erg fijn. Loop je nu vanaf Finisterre terug naar Santiago, of pak je de bus terug? Maar in ieder geval wens ik je alvast een hele goede terugreis naar ons kleine landje, wanneer je die dan ook zult maken. Buen Camino! groetjes, Wendela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Negreira

Dimphy

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 18782

Voorgaande reizen:

13 Juni 2012 - 30 November -0001

Voetreis naar Santiago

Landen bezocht: