Wat een prachtig landschap! - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu Wat een prachtig landschap! - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu

Wat een prachtig landschap!

Door: Dimphy van de Sande

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

21 Juli 2012 | Spanje, Portomarín

Hallo allemaal, Sinds afgelopen donderdag ben ik in Galicië. Gelukkig is het weer goed, zon en niet te heet. Galicië staat erom bekend dat het er veel regent en het vaak nevelig is. ´s Morgens is er wel wat nevel, maar tot nu toe verdwijnt die weer snel. Het is in één woord prachtig! De stijging naar O Cebreiro heb ik over 2 dagen verdeeld, woensdag tot La Faba (ik was daar gebleven vanwege de herberg en dat was een goede keuze, want het was er heel bijzonder en de stijging verdelen was ook een goede beslissing!) en donderdag tot O Cebreiro dus. En donderdag was het vanaf de eerste minuut echt heel erg mooi: prachtige vergezichten, zo veel verschillende kleuren, ik heb de hele dag genoten. Het hoogste punt was tegen de 1300 meter. Enkele stijgingen waren wel pittig, maar gelukkig nooit heel erg lang en zoals gezegd, de uitzichten maakten alles goed. Dus toen ik rond half 3 bij een herberg kwam, had ik nog geen zin om te stoppen en besloot ik nog 3 kilometer verder te lopen naar de volgende herberg, tenminste volgens het boek van de ANWB. Maar helaas: in dat dorp was geen herberg en moest ik nog bijna 7 kilometer verder met een behoorlijke afdaling. Om kwart over 5 kwam in Triacastela aan en ik had gelukkig nog een van de laatste bedden! Dat stadje heeft heel veel herbergen, maar het was er super druk. En ik was na die 26 kilometer echt wel moe!!! De volgende dag heb ik 16 kilometer gelopen, vanwege de vermoeidheid maar ook weer vanwege de herberg in San Mamede. En dat was een fantastische beslissing. De tocht was weer door prachtig gebied, afwisselend bos en dan weer vergezichten. De bergen werden langzaam heuvels, héle kleine boerendorpjes, akkerland, weilanden en koeien ( die heb in andere streken nauwelijks gezien): weer heel mooi. In de dorpjes is het wel laveren tussen de koeienvlaaien door... De herberg lag 3 kilometer buiten Sarria en was super: een heerlijke tuin, ligstoelen, 8 persoonskamer met 2 toiletten en 2 douches, ´s avonds vegetarisch diner, dieren. Heel goed om uit te rusten. Er waren maar 20 mensen (de meesten gaan toch door naar de stad) en het was erg gezellig. Vandaag 20 kilometer naar Mercadoiro. En ook weer prachtig, heuvelachtig, vergezichten, nóg kleinere boerendorpjes, paden met aan weerszijden muurtjes van gestapelde stenen en oude bomen, kleine waterstroompjes met van grote stenen gemaakte bruggetjes, de eerste hórreo´s (typisch Galicische graanopslaggebouwtjes op palen, zodat de muizen er niet in kunnen). Het akkerland is ook met stenen muurtjes in kleine percelen verdeeld, doordat de grond door erfenissen steeds opnieuw verdeeld moet worden. Deze herberg ligt 5 kilometer voor Portomarín, een stad, en is niet druk. Er zijn sinds Sarria duidelijk meer mensen onderweg (als je de laatste 100 kilometer loopt, krijg je de Compostela in Santiago), maar de meesten gaan dus door naar steden. Ik ben vandaag de magische 100 kilometerpaal gepasseerd. Ik ga de komende dagen steeds herbergen buiten de steden zoeken. Het moet momenteel rond Santiago heel erg druk zijn, volgende week 25 juli is de feestdag van Sint Jacobus en het is dus groot feest in de stad met duizenden mensen. Daar blijf ik dus nog even weg! Tot zover weer en tot de volgende keer, groetjes, Dimphy.

  • 21 Juli 2012 - 16:50

    Jos:

    Dat had ik niet verwacht dat je in zo'n kleinere herberg nog op internet zou kunnen. Weer een heel enthousiast verhaal, Dimph!! De mooie vergezichten zag ik ook in de boekjes hier vermeld. Je hebt wel erg veel geluk met het weer daar in die regenachtige streek! Mijn teller hier -die alle kilometers bijhoudt die jij opgeeft- staat nu precies op 700 (van de 794 in totaal). En de 100 km-paal zie ik in het boekje. Goed zo. Ik zou maar rustig aandoen en het feest nog voor Santiago vieren. De grote horde zal komende dagen wel Santiago bestormen. Doe maar lekker rustig!!

  • 21 Juli 2012 - 17:00

    Anton En Anniek:

    vanuit italië groetjes en nog veel succes de laatste 100 km.liefs van ons

  • 21 Juli 2012 - 17:09

    Ferd En Helma:

    Fijn dat je tocht zo voorspoedig blijft verlopen. Geniet van alle indrukken en vooral de inspirerende gesprekken met de andere pelgrims. Nog bijna 100 km en je bent er. Succes met de laatste loodjes.. Groetjes uit Toscane!

  • 21 Juli 2012 - 19:40

    Toos :

    Tussen de regels door lees ik dat je volop geniet en dat het je goed gaat.
    Op dit traject waar je nu loopt heb ik enkel herinneringen aan regen die een week lang met bakken uit de hemel viel. Dank zij jouw beschrijving zie ik Galicië nu toch voor me.
    Dimphy. doe vooral rustig aan en blijf genieten want voor je het weet ben je er!
    Groeten, Toos

  • 21 Juli 2012 - 19:42

    Ine:

    hoi dimphy
    nog 94 km. wat goed zeg.Ja ik kan me voorstellen dat je intens geniet van die prachtige landschappen,dat deden we ook in Toscane.We zijn nu een paar dagen in Ned .op een camping, vandaag koud!! Morgen hoop ik zon en maandag gaan we weer terug.De slaapkamer is behangen en we dachten even wegwezen. Bij thuiskomst wacht weer e.e.a.
    Heb je eind van de week je doel bereikt?? wat gaat de tijd toch snel...
    veel succes nog , groet Ine

  • 21 Juli 2012 - 22:36

    Anneke:

    Wat een prachtige en enthousiaste reisverslagen! 700 km heb je er al op zitten. Ik heb er enorme bewondering voor dat je dit in je eentje doet.
    Succes en heel veel plezier met de laatste 100 km.

  • 22 Juli 2012 - 10:08

    Ruud & Marjo:

    Hoi Dimphy, Wat lig jij mooi op schema, zeg. Hopelijk heb je daardoor ook nog wat dagen over om nog wat te acclimatiseren in Santiago. Als Jos dan ook van de partij kan zijn, dan hebben jullie nog een leuke mini-vakantie samen. We blijven je adembenemende belevenissen op de voet volgen. Tot de volgende terugblik dus weer ! Veel liefs vanuit Rosmalen.

  • 22 Juli 2012 - 13:50

    Ans Schumacher:

    Hoi Dimphy,

    Het gaat goed zo!
    Hoezo dieren bij een vegetarische maaltijd?

    gr. Ans

  • 22 Juli 2012 - 16:09

    Gabriël:

    Nog wat verbrand van de zon in de Pyreneeën, kan ik nu je verslagen weer lezen. Het duizelt wel als ik de hoeveelheid kilometers zie staan; echt geweldig! Nog goede laatste wandeldagen toegewenst en dan je eigen feestje verder vieren.

  • 22 Juli 2012 - 17:54

    Phily:

    Tjonge Dymphy je bent al ontzettend ver, blijf genieten en ik hoop dat je onderdanen je ook welgewillig blijven!!
    Liefs.

  • 22 Juli 2012 - 20:47

    Henk Baarens:

    Zo te lezen heb je het getroffen met de herbergen, wel fijn. Ik ben benieuwd hoe de laatste 100 km verlopen en of je de rust kunt vinden en voldoende plaats om te slapen. Veel succes,

    Henk

  • 23 Juli 2012 - 09:26

    Jan En Monique:

    Ha Kilometervreter!!!
    Super om te horen dat het zo goed gaat! je verslindt de kilometers of het niets is, zeg!
    Gelukkig maar. Geniet van de laatste 100 kilometer! (en geniet nooit met mate!)
    lieve groetjes van ons

  • 24 Juli 2012 - 08:38

    Marcel:

    Dag Dimphy, via de moderne media zijn jullie bijna van dag te volgen. Jouw tocht lijkt me rijk aan beelden, geuren en verwondering. Een indrukwekkende ervaring voor de rest van je leven. Bacio e abbraccio, Marcel

  • 25 Juli 2012 - 10:52

    Merlijn:

    Wat een prachtig verhaaltje! Zoals je het beschrijft kan ik het echt voor me zien, heel erg leuk! Hier schijnt nu ook weer even de zon, t is echt heerlijk!! En je bent er al bijna, dat gaat echt super snel zeg... geniet ervan mamsie! xxxxxxx lijn

  • 25 Juli 2012 - 18:57

    25/7:

    Ha Dimphy,
    heel veel plezier op de laatste 100 km ! Wat een heerlijke belevenissen allemaal. Ik vertrek naar Portugal maar hoop je volgende verslagen ook nog te kunnen volgen. veel liefs, Anja

  • 25 Juli 2012 - 23:36

    Jos Van De Sande:

    Hoi Dimhy,

    fijn dat je vandaag in Pedrouzo bent aangekomen. Dus maar 20 kilometer meer te gaan naar Santiago. De teller staat bij mij dan op 798. In 43 dagen lopen is dat gemiddeld 18,6 km. per dag. Fantastisch!!! Je bent me dan ook een week te vroeg af. Er zit voor jou dan ook niets anders op om toch naar het einde van de wereld te lopen (Finisterra). Ik hoop dat je morgen een fantastisch gevoel hebt als je Santiago binnenkomt. En vrijdag een dag lekker uitrusten. Succes met de laatste kilometers!

  • 26 Juli 2012 - 13:56

    Marian :

    Hallo Dimphy
    Geweldig, wat een prachtig stukje heb je weer geschreven. Je krijgt ook zin om met je mee te lopen.
    Nog een paar dagen en dan ben je al in Santiago. Wat een tempo. Geniet nog maar even van de mooie tocht.
    heel veel groetjes Marian en Gijs

  • 26 Juli 2012 - 14:20

    Jan Renders:

    Beste Dymphie

    Na onze vakantie lag er een kaart van Jos bij ons in de bus en hij verwees naar jouw site.
    Je weet, ik ben met de parochie op pelgrimage geweest in Compostella en het heeft een enorme indruk achtergelaten.
    Zoals ik van velen heb gehoord: de weg er naartoe is het mooiste!
    Fantastisch dat je dit hebt ondernomen! Ik hoop dat deze tocht je heel veel zal geven voor de toekomst en dat je met heel veel voldoening terug zal kijken op deze periode.
    Hartelijke groet, mede namens Ingrid, Jan Renders

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Portomarín

Dimphy

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 18781

Voorgaande reizen:

13 Juni 2012 - 30 November -0001

Voetreis naar Santiago

Landen bezocht: