Bijna in Galicië - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu Bijna in Galicië - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Dimphy Sande - WaarBenJij.nu

Bijna in Galicië

Door: Dimphy van de Sande

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

17 Juli 2012 | Spanje, Trabadelo

Hallo allemaal, Vorige week woensdag 11 juli heb ik mijn laatste verslag geschreven in Astorga. Ik vond het erg leuk de kathedraal en het bisschoppelijk paleis weer te bezoeken. Astorga is verder ook een gezellige stad. ´s Avonds heb ik op het plein voor het gemeentehuis gegeten. ´s Middags zijn alle winkels overal dicht en zijn steden en dorpen uitgestorven, maar aan het begin van de avond komt er weer leven, zeker in zo´n stad als Astorga. Er flaneerden mensen over het plein, er werden kinderspelletjes gedaan, ouderen op bankjes en de terrassen overvol. De volgende dag heb ik 20 kilometer gelopen naar Rabanal del Camino. De route was weer bijzonder mooi, als je even stilstaat, ´hoor´ je de stilte. Onderweg kom je door veel verstilde, verlaten aandoende dorpjes. Veel vervallen huizen en de nieuwere huizen met dichte luiken. Je vraagt je vaak af, of er wel mensen wonen. En soms opeens een heel levendig dorp, vaak één hoofdstraat met terrasjes. Op elke kerktoren zie je ooievaarsnesten, vaak 2 of 3. De jonge ooievaars zitten nog op het nest. Ik zag een jonge ooievaar die duidelijk op het punt stond uit te vliegen, maar niet durfde: fladderen en bíjna...toch maar niet! Het laatste stukje naar Rabanal was behoorlijk steil en het was erg warm, ik was echt erg moe toen ik aankwam. De herbergen zijn of van de parochie,of van de gemeente, particulier of van een Genootschap van Sint Jakob. Deze herberg was van het Engelse genootschap, met om 16.00 uur ´tea with biscuits´. Ik was in Astorga Paul en Lynn uit Engeland alweer tegengekomen en natuurlijk waren zij ook in deze herberg. Naast de herberg stond de kerk en een klein klooster, dus ´s avonds de vesper en de pelgrimszegen. Vrijdag 13 juli voelde ik, dat een rustdag wel goed zou zijn. Ik besloot om maar 6 kilometer te lopen naar Foncebadón. Dit dorpje is bekend op de Camino omdat het jarenlang zo goed als verlaten was en er toen wilde honden zouden zijn die de pelgrims belaagden. Nu zijn er 3 herbergen en is het kerkje gerestaureerd, verder nog heel veel vervallen huizen. Twee mensen hadden mij aangeraden naar de parochieherberg te gaan, maar helaas was er nauwelijks ruimte om een dag door te brengen. En omdat het ook nog begon te regenen, ben ik naar een modernere herberg gegaan. En daar trof ik iemand die ik op het weekend eind maart in Vessem heb ontmoet en die op 10 april vanuit Nederland is gaan lopen. Zij had natuurlijk heel wat te vertellen. Die dag verder uitgerust en de volgende dag op pad naar Molinaseca, 20 kilometer. Het was nevelig, veel wind en erg koud. Het eerste stuk stijgen en daar was Cruz de Ferro. Dit is een belangrijk punt op de Camino: op een grote hoop stenen staat een hoge boomstam met bovenop een ijzeren kruis. Al heel lang is dit het punt waar pelgrims iets achterlaten wat zij van thuis hebben meegenomen, vaak een steen. Met de symbolische betekenis dat de pelgrim zich door de pelgrimstocht van een last wil bevrijden. Ook ik heb iets achtergelaten. Ik vond het een heel bijzonder moment. Natuurlijk is de Cruz de Ferro ook een toeristische trekpleister geworden, er gaat een weg naartoe en er zijn parkeerplaatsen. Maar gelukkig was het nog zo vroeg, dat er alleen pelgrims waren. Het was er ijskoud en een klein stukje verder kwam ik in Manjarín, een zéér primitieve herberg waar de oude gebruiken van de Tempeliers in ere worden gehouden. Er was warme koffie (eerlijk gezegd gelukkig wel in plastic bekertjes, ik weet niet of ik anders koffie zou hebben gedronken...). Toen ik, weer warm geworden, verder wilde gaan, begonnen de 2 Tempeliers een ceremonie rond een Mariabeeld. Indrukwekkend! Na nog een kleine stijging begon de afdaling die, zo zei iedereen, heel zwaar zou zijn. Dat was ook zo, het pad was heel stenig en onregelmatig, verder geen afgronden of zo, maar ontzettend lang: 12 kilometer tot in de plaats Molinaseca. Ik was echt heel moe toen ik daar aankwam. In de herberg (met eenpersoonsbedden) trof ik 2 Duitse dames (de ene liep de Camino voor de 8e en de andere voor de 12e keer) en met hen heb ik die avond gegeten. De volgende dag zat de vermoeidheid me nog echt in het lijf. De eerste herberg was al na 8 kilometer, de volgende pas na 24 kilometer. Ik heb besloten maar 8 kilometer te lopen, mede omdat ik dan in de stad Ponferrada zou overnachten, ook weer een leuke stad. Ik heb de Tempeliersburcht bekeken en op een leuk pleintje gezeten, tot ik in de herberg terecht kon. De herbergen zijn allemaal ´s morgens gesloten en gaan vanaf het middaguur (soms nog later) pas open. Dit was een erg grote parochieherberg, maar rond 20.00 uur kwam nog een hele grote groep jongeren aan en zij hebben zowaar buiten moeten slapen! Je merkt wel dat het vanaf León drukker geworden is op de Camino, maar tot nu toe heb ik nog elke dag zonder problemen een slaapplaats gevonden. Men zegt dat het de laatste 100 kilometer erg druk zal zijn, ik zie wel! Gisteren, de verjaardag van Merlijn, eerst gedeeltelijk weer over asfalt, maar later kwam ik in een mooi gebied, de Bierzo, met veel wijngaarden en soms kleine boomgroepen. Als je over asfalt loopt, wil dat niet zeggen dat je niet door mooie gebieden loopt, maar je voelt je vrijer als je over paden gaat. Na 19 kilometer ben ik gestopt in Cacabelos. De herberg was wel héél apart: rondom een ommuurde kerk waren tegen de buitenmuur van het kerkplein houten kamertjes met elk 2 bedden gebouwd. Hoewel iedereen aanvankelijk verbaasd reageerde, was het ook wel sfeervol en hebben we met enkele pelgrims (waaronder Ann uit Engeland die ik al zeker anderhalve week niet meer gezien had) gezellig zitten kletsen. Vandaag zitten er 16 kilometer op, ik ben nu in Trabadelo. Het eerste stuk was een hele mooie route weer over paden door de wijngaarden, het laatste stuk heb ik niet voor de Camino Duro gekozen en was het helaas wel vervelend asfalt: in de volle zon met rechts een betonnen afscheiding van de weg. Maar met de stijging naar O Cebreiro en daarna weer behoorlijke afdaling in het verschiet, leek mij dat de beste keuze. Morgen wil ik een stuk van de stijging doen en dan overnachten in de herberg in La Faba, vooral omdat ik gehoord heb dat dit een herberg is met een bijzondere sfeer.
Tot zover weer en tot de volgende keer, groetjes Dimphy.

  • 17 Juli 2012 - 16:33

    Arthur Kuilboer:

    Dag Dymphy, weer een mooi en uitgebreid verslag van je wederwaardigheden. Ik geniet er steeds met volle teugen van. Bij jou is het lekker warm zie ik en bij ons iets minder(ongeveer de helft van de temperatuur bij jou) maar nog steeds erg goed om dingen in te ondernemen. Succes bij je volgende traject. Ik blijf je volgen!

  • 17 Juli 2012 - 16:53

    Ron:

    Zo, dat was wel een heel uitgebreid verslag. Het valt me iedere keer weer op dat je zoveel details ziet en in je verhaal weergeeft. Het is net of we een beetje met je meelopen.
    Ik zie net dat je al 5 weken op pad bent. Wat vliegt de tijd.
    Blijf ervan genieten!
    Elly en Ron

  • 17 Juli 2012 - 17:06

    Jos:

    Geweldig Dimphy, nog 170 km (van de 800) te gaan tel ik. Dat gaat prima. Het is weer een gezellig verhaal met leuke wetenswaardigheden en hernieuwde relaties onderweg. Wij ook weer enthousiast terug uit Corsica. Zwaar, maar wel wat anders dan 5 weken aan een stuk lopen en dan ook nog in je eentje! Knap hoor. Succes met O Cebreiro (1300 m.)!

  • 17 Juli 2012 - 17:52

    Ine:

    ha dimphy
    wat weer een interessant verslag.Je ziet toch wel veel mooie dingen onderweg. En vooral al die contacten die je maakt is echt heel leuk. In het verslag van Jos lees ik dat je nog "maar "170 km. moet lopen.Zo dat is echt geweldig. Nou het gaat echt goed.Op welke dag wil je aankomen?
    Tot de volgende keer, stuur a.u.b. 10 graden naar ons toe,we zouden er blij mee zijn. groet Ine

  • 17 Juli 2012 - 18:19

    Lieke:

    Hallo Dimphy
    Dank je wel voor je interessante verhaalZo maakt een mens nogeens wat mee.Fijn dat het tot nu toe goed is gegaan. Het is en blijft een geweldige prestatie waar je je hele leven met trots op kunt terug kijken
    Ik blijf je verhalen volgen .
    Succes verder en groetjes.Lieke

  • 17 Juli 2012 - 20:29

    Henk Baarens:

    Hoi Dimphy. Leuk om jouw ervaringen steeds te lezen. Zo blijft ons vakantiegevoel nog wat in takt. Wel bijzonder dat wij sommige plaatsen herkennen waar je nu bent. Zo hebben wij de burcht in Ponferrada ook bezocht maar dan als toerist.
    Succes met je laatste kilometers.

    Henk

  • 17 Juli 2012 - 20:40

    Nens:

    Hoi Dimphy, het is steeds weer leuk je verhalen te lezen. Zo lopen we allemaal een stuk met je mee, maar wel op jouw voeten. Ik heb veel bewondering voor je prestatie. Succes met de volgende 170 km! Lieve groeten

  • 17 Juli 2012 - 21:24

    Ola, Dimphy,:

    Hasta semana ! Hier probeer ik het Spaans wat ik in vroeger jaren heb geoefend op een gepast moment in te brengen. Uit diverse opgetogen signalen van herkenning door jou van lokale situaties mogen wij als jouw fans ons realiseren, dat jij met Jos al veel van de Camino hebt verkend op voorgaande vakantiereizen door Noord-Spanje. Vanuit dit gegeven vind ik het dan ook heel leuk om de reacties van Jos op jouw belevenissen te lezen !!! Dat moet je wel een enorme kick geven, dat hij over jouw schouder meekijkt vanuit een soort 'webcam-point-of-view' ?! En wat ontwikkel jij met deze reisverslagen je penvoering via zo 'n weblog !! Nou, zo is het wel weer even genoeg met mijn loftuitingen ! Hasta la vista, Dimphy ! XXXXXX van Marjo y Ruud.

  • 18 Juli 2012 - 07:10

    Pia:

    Lieve dimphy, lees met heel veel plezier en ontzag je verslagen. Wat een rijke ervaring en wat beleef je veel. Een hartelijke groet vanuit Brabant met vandaag een voorzichtig zonnetje. Pia

  • 18 Juli 2012 - 12:50

    Ger:

    Hoi Dimphy

    Weer een indrukwekkend verhaal.
    Het lijkt er op dat hoe verder je
    op je tocht geraakt, hoe meer er
    te vertellen valt. Vind ik niet erg. Ik
    geniet er alleen maar van.
    Wat me ook nu weer opvalt is dat
    je iedere keer weer nieuwe mensen
    ontmoet waar je dan ook mee in
    gesprek komt. Je loopt elkaar niet
    zondermeer voorbij.Miisschien is dat
    te verklaren doordat je eigenlijk
    allemaal hetzelfde doel nastreeft.
    Het valt me ook op dat je "oude
    bekenden"weer terug ziet en dan
    in gesprek raakt alsof je elkaar al
    jaren kent.
    Volhouwuuuuuuuuuuu!
    Successssssssssssssssss!

  • 18 Juli 2012 - 17:10

    Ted Van Dongen:

    Hallo Dimphy, je kent me niet, ik werk voor AGZ (GGD). Jos vertelde over je tocht. Ik heb met erg veel plezier je verslagen gelezen. Moet geweldig mooi en indrukwekkend zijn! Ik vind het ontzettend knap! Veel wandelplezier nog en geniet er van.
    Hartelijke groetjes, Ted

  • 18 Juli 2012 - 17:51

    Marjan:

    Kan het niet laten om je een berichtje te sturen. Het is nog steeds leuk om je verslagen te lezen. Knap van je dat je het nog steeds goed volhoudt! Ik ga volgende week weg en ben dan 3 weken niet ´bereikbaar´. Dimphy hou vol en tot in het nieuwe schooljaar.

    Marjan

  • 18 Juli 2012 - 19:42

    Bea:

    Hoi Dimphy

    Je blijft ons verrassen met je reisverslag. Geweldig. Geniet ervan.

  • 19 Juli 2012 - 10:47

    Jan Van Susante:

    Nou Dimphy, echt geweldig wat jij presteert en meemaakt. Heel leuk om te lezen. Dat wordt wel afkicken als je weer in de Sparrenhoeven bent!!!groetjes, Bernadette, Marjolein en Jan

  • 20 Juli 2012 - 17:12

    Wanderer To The Sea:

    hey Dimphy, ik zit met veel plezier te lezen hoe het jou verder vergaan is na de laatste keer dat we elkaar op de Camino zagen. Je zult van Lynn en Paul al wel gehoord hebben dat ik helaas mijn camino niet af heb kunnen maken en na León naar huis moest, en de reden waarom. Tsja, het is niet anders, maar ik ben toch blij dat ik die beslissing nam, mijn aanwezigheid thuis was nu belangrijker. Volgend jaar wil ik 't afmaken, dan begin ik in León. Paul wil dan misschien mee, als hij beter is, dat zou wel erg mooi zijn. Het is echt heel vreemd om zo plotseling weer thuis te zijn, terwijl iedereen die ik op de Camino leerde kennen nog aan het lopen is. Ik probeer me jullie allemaal voortestellen en probeer een beteje uit te rekenen waar iedereen nu ongeveer is en wanneer ze Santiago zullen bereiken, dus van huis uit zijn jullie veel in mijn gedachten. Ik hoop dat je veilig Santiago zult halen en nog een prachtige reis zult hebben. Ik heb ook nog enkele foto's waar jij op staat, waar kan ik die heen sturen? Buen Camino! groetjes van Wendela

  • 20 Juli 2012 - 23:18

    Anita En Jim:

    Ha Dimphy,

    We hebben je met z''n allen gevolgd op vakantie, het is ongelooflijk fascinerend om je verslagen te lezen (de kinderen vinden het vooral heel, heel erg ver wandelen :-)). De eerste weken is er ook al bewondering hoor, zo in je eentje (niet echt natuurlijk als we het zo lezen), niemand waar je je nu eens echt bij kunt laten gaan als het tegenzit of als je heel erg moe bent. Maar naar mate de weken verstrijken wordt de bewondering alleen maar groter. We zijn zelf de fysieke en mentale uitdagingen ook nooit uit de weg gegaan, fietsend dan wel, maar nooit langer dan 3 weken. En dan was het ook wel genoeg geweest (genoeg ups, maar zeker ook genoeg downs). Zo lezende heb je de flow nog steeds te pakken, super!
    Zet hem op, geniet, en hou de flow vast. Maar dat gaat vast lukken.

    Groeten van de hele familie, Anita

  • 21 Juli 2012 - 11:44

    Francisca:

    Wat een mooie beschrijving van de omgeving geef je. Ik word zelf ook nieuwsgierig naar dat gebied.
    En maar volhouden in die hitte! Knap hoor.
    Ik wens je veel succes heet laatste stuk en een goede aankomst in Santiago.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Trabadelo

Dimphy

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 18780

Voorgaande reizen:

13 Juni 2012 - 30 November -0001

Voetreis naar Santiago

Landen bezocht: